Home > Uncategorized > Hidup Seadanya; Syukur Alhamdulillahh

Hidup Seadanya; Syukur Alhamdulillahh

Pada petang yang damai ini, terasa ingin meluahkan apa yang terpendam di hati. Sem ini aku rasa aku hidup sekadarnya. Tidak semewah sem sebelum ini. Walaupun loan hanya sedikit tapi aku masih bermewah dengan pemberian kedua ibu bapa aku.
Namun untuk sem ini, aku hanya sekadarnya. Dengan berbekalkan wang yang diberi oleh parents aku berjimat semungkinnya. Keperluan juga pakai apa yang ada je. Hajat di hati nak beli sejadah tapi memandangkan sudah cukup aku solat di atas kain batik, rasanya tidak perlu aku membazir duit.
Hemm mesti tertanya-tanya kan perihal loan aku kan?? Hehe yaa, aku masih dapat loan tapi hanya separuh. Ok rakan-rakan yang mengambil PTPTN, full loan dieorg RM3500 untuk satu sem. Aku tidak, aku hanya dapat separuh je. Lepas yuran untuk satu sem je. Jadi untuk perbelanjaan harian my parents la bagi hehe. Tak kesah sgt pon.
Entah la… Sejak usia semakin meningkat aku semakin segan untuk mintak lebih2. Apa yg diberi terima je. Bagi aku, ramai lagi yang masih susah. Cukup la.. Ini rezeki aku. Redha sahaja.
Tapi kadang-kadang terkesan juga tgk rakan-rakan yang dapat biasiswa KPM.. RM5000 untuk satu sem. Hemm aku tidak berpeluang untuk rasa KPM sebab tidak layak. Hemm tak pe lah. Bukan rezeki aku. Redha dengan apa yang ada sudah merasai kenikmatan itu. Mungkin ada hikmah yang kita tidak tahu kan.
Ok lah.. Cukup untuk setakat itu. =)
Advertisements
Categories: Uncategorized
  1. 17/07/2010 at 7:13 pm

    Alhamdulillah,ersyukur seadanya.:))Salam hujung minggu!

  2. 17/07/2010 at 9:00 pm

    hurmm..tulah kan..bersyukur apa yang ada di depan mata..———————2 hari selepas J,penat rasa penat masih tak ingat

  3. 18/07/2010 at 12:01 am

    bersusah-susah dahulu.bersenang-senang kemudian yep cikgu. B)

  4. 18/07/2010 at 1:20 am

    hmmm…xpe..ada hikmahnya tu…bila dpt sikit,boleh belajar berjimat cermat..

  5. 18/07/2010 at 1:41 am

    jeles juga…bestnye dpt biasiswa

  6. 18/07/2010 at 10:14 am

    pasti ada hikmah apa yang berlaku kan….. pasti ada ganjaran yang baik pada masa akan datang…..

  7. 18/07/2010 at 11:13 am

    Hidup perlu bersyukursedikit kita tak sakitbanyak kita tak tamakTuhan itu kan Terlalu KayaKita kena pasrah segala yang ada…

  8. 18/07/2010 at 4:40 pm

    Salamsentiasa bersyukur atas apa saja nikmat yg diberi pasti hidup sentiasa rasa cukup…sentiasa pandang ke bawah..kepada yg lebih kurang dari kita akan buat kita tambah syukur.

  9. 18/07/2010 at 9:06 pm

    hee…sama la kita.ptptn loan 72 ribu.tiap sem dpt 1800.sikit je.x berbaloi kot keje hosp.huhu.tiap bln parents still bg.tp bila da dewasa ni mcm xsampai hati ntk dorg.kan best sponsor by KKM.tiap bln dpt 600.tp xlayak..hem..tpaksa la harap mak ayah.walaupun sikit tp ttp bsyukur.belajar betul2 tau…nanti sama2 balasa jasa mereka 🙂

  10. 19/07/2010 at 12:16 am

    ku teringin nak merasa biasiswa JPAtapi xada rezekiharap2 gaji waktu kerja nanti melebih nilai biasiswa JPA tu untuk setiap sebulan gajiden nak kongsi video yang mampu buat ekau muda 10 tahun dari usia sebenar selepas menontonnyap/s : Lagu Waka Waka versi terbaru..Shakira Kalau Tengok Nih Confirm Nangis

  11. 19/07/2010 at 9:03 am

    xpe…farha, awk pinjam sdikit, byr sdikit..tp klu mcm kami yg nampak enjoyable dpt ptptn byk ni..sekarang ble dh keja..merasa la nk byr banyak..huhu…bersyukur seadanya

  12. 19/07/2010 at 12:11 pm

    saya sendiri pernah merasa kekurangan duit..memang perit.bila saya dah berduit,memg terkenangla time takde duit masa dulu..

  13. 19/07/2010 at 5:31 pm

    sabar je lah. rezeki tak kemana 🙂

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: