Home > sajak dan luahan hati > kiTeR haNye meRanCanG

kiTeR haNye meRanCanG


kite pergi la kemana-mana kat bumi Allah nih…org akan berkata “kite hanya merancang Allah yg tentukan segala2nya”..hemm aku setuju ngan statement nih…memang pon..kalo kite tgk contoh la…kite dah plann ngan kengkwn kite nak p shopping kul11…tp bile tibe kul11 benda lain plakk yg jadik..tul tak?? dan aku sendiri dah mengalaminye…

apa yg aku nak ckpkan kat sini berkaitan ngan hidup aku sekrg…byk yg aku rencanakan dlm hidup..lagik2 laa sejak umur dah meningkat 24 thn ni…waa dah tua rupenye aku..sapa2 yg tak ngaku tua tu tak tahu la…bg aku..umur 24nih dah cukup matang utk aku hidup sebgai seorg yg dewasa…sapa2 setuju?? angkat kening ahaks…

k lah melalut plak…thn depan dah 25..waa org kate dah cukup haul nak kawen hakhak gatai…tp kalo tak de jodoh nak wat camne kan….hemm terserah kat diri masing2..sbb kite leh rancang semua nih…sbb hala tuju kite nih akan berubah kalo kte sendiri yg nak ianya berubah…ada yg tak setuju ke?? waaa its up to u…aku bg pendpt je…sbb aku berckp berdasrkan pengalaman…walaupun aku dah diberi menikmati hidup selama 24 thn…tp aku rase aku dah leh pikir tu semua….sbb perempuan kan cepat matang…hemmm
sebut hal perancangan ni..aku nak bercerite tentang perancangan aku…tp tu lah..mcm aku sebut awal2 td…kite hanya merancang..yg tentukan semua ni semuanya di tangan Allah…kite hanya mampu berdoa semoga apa yg dirancangkan ni menjadi kenyataan dan berjalan apa yg dirancangkan..eh eh mcm berbelit plak ayat aku nih ahaks tak kesah laa kan…

mlm td aku ada bermesej2 ngan abg…ye lahh memang sebelum aku mesj sokmo cume mlm td agak serius perbincangan aku ngan die..biasa2 aku byk gurau2 n kenakan die jekk hehe ye lahh takkan tak nak siyess je kan..kena berckp gak hal2 siyess nih…skdr tuk perkongsian kisah aku…mcm aku ckp kite hanya merancang n bla bla bla~~

aku de ty die betul ke die siyess ngan aku…die jwb a’ahh..suke gak hati nih..pas tu die ty aku plak…aku hanya jawab aku tak kesah sgt mana2..sbb aku mls nak pkir hal nih ye lahh sbb pengalaman aku yg sebelum nih dah perit..mcm menghantui hidup aku…sbb kekdang aku takut nakberbicara hal nih…pastu aku ty lagi..”abg cadang nak wat bile?” die ckp ikut perancangan die thn depan…so aku pon berfikir sejenak..ye lahhh thn depan aku tak hbs belajar lagik…sebenar aku tak kesah sgt pon tp aku jadi susah hati bile pikir hal famly aku…sbb famly aku nih ada perancangan lain…

kekdang bile aku pikir…serba salah..ye lahh selagi tak kawen aku kena ikut cakp parent aku n segala perancangan famly aku..aku kena ikut…dlm istilah arab ‘sami’na wa ato’na’ hemmm tu lah…istilah melayu plakk ditelan mati mak diluah mati bapak…aku bagaikan telur di hujung tanduk..ewahh mcm nak kena bunuh…tp betul…kalo aku ckp mungkin org takkan n tak berapa nak fhm..tp tulah hakikat yg ada n yang berlaku kat diri aku…walaupun aku nampak keras di luar…tp bile aku berada lingkungan famly aku jadi ikut jek..mcm adik aku selalu ckp kat aku “kakha ni…cube laa bersuara skit…” aku bukan tak nak bersuara…cume aku takut digelar anak derhaka…ya allahh nauzubillah…

ok berbalik kepada my parents punye planning ye…aku n 2 org adik aku dah daftar haji..alhamdulilahh…rezki kami..tp baru dftar kan..lum tantu lagii..tp disebbkan ayah aku nih org kenal gak tabung haji nih so leh laa arrange thn 2011…means bile sampai thn 2011 aku n adik2 aku dah selamat hbs belajr..aku selamat wat degree n adik2 aku selmat wat dip..insya-allahh sbb ikut yg dijanjikan tempoh pengajian kami…so sebgai adiah ummi ayah aku pencen..dieorg nakbwk kami g haji…

ok kalo dipikirkan logik..umur kau dah 26 masa tuh..keje lom lagik kot..sbb kena tunggu posting..paling lambat pon thn depan aku start keje…means 27 r kan..huhu aku rase kwn2 aku dah 2 @ 3 org anak..aku masih terkedek2 single available haha sengaL..kalo skerg hati aku dah remuk..ni kan kalo dah 27..adeyy mcm mana laa keadaan aku masa tu ek…

tu laa aku nak bgtahu kat sini…ikut perancangan abg aku nak wat thn depan..persoalan yg bermain kat kepala aku nih:-

1- ummi bg ke?
2- kalo aku kawen, kompom aku tak leh g wat haji
3- aku belajo lagikk…boleh ke aku bg komitmen?
4- mcm mana aku nak bgtahu ummi hal nih?
5- kalo ummi tak bg, sanggup ke abg nak tunggu?
6- hati aku berbelah bg antara dua…

haa tu laa persoalannye…susah kan?? kekdang wat aku jadi bingung..mana satu nak aku dulukan?? kawen atau lambaian haji??enth laa..pening aku memikirkan hal nih…sampai aku jeles tgk famly yg senang jee nak lepas anak die kawen tnpa bersyarat..napa aku ckp g2?? sbb famly aku nih kalo di tilik betul2 byk sungguh bersyaratnye…tp sumenye demi kebaikan tuk masa depan…kalo aku cite hal syarat je memang tak muat r blog nih..so aku skip kan jek..

aku rase panjg lebar dah aku cerita…kiranye kesimpulan yg aku nak ckpkan kat sini…aku hanya mampu merancang..aku hanya mampu berdoa semoga hati ummi n aboh aku terbuka tuk terima pendpt aku..tuk masa terdekat nih aku tumpu study dulu…nanti lahh tunggu thn depan…bile?? nanti lahh..insya-allah b4 puasa thn depan aku harap aku ada kekuatan tuk luahkan hajat aku nih…insya-allh..aminnn
Categories: sajak dan luahan hati
  1. 30/08/2009 at 3:37 pm

    kenapa nak komen blog abg arol tak dapat.. penat 2 3 kali komen tapi tak dapat2.. hehe.. saje laa tnya makwe dia.. kot3 nya makwe dia tahu kenapa.. hehehe

  2. 31/08/2009 at 6:53 am

    ha..masalah kite sama..delima antara kehendak diri sendiri dan mak..xtao lah…yani pon same..xdgr ckp mak kata ank derhaka..tp kehendak kite sape nak fikir?kite pon ade hati kan?susah la mcm ni..makin lama umor makin meninggkat..tgk kawan2 senang je nak kawen…tp kite???tah la…

  3. 01/09/2009 at 8:08 am

    Mmg ssh nk pk kn ms yg akn dtg ni… Tp p'cy la. Sl'lg kta msh teguh ngn 1 bnda, smua 2 insyaAllah b'jy. Cm sy sdri. Sy msh b'sma insn yg akn sy jdkn tmn hdp sy wlupn sdh 12thn sy tnggu dia. & insyaAllah kami akn lngsgkn mjls yg pnh gemilang b'sma pd ry ini…..umr tunang sy skrg dh 29thn. yg pntg awk jujur ngn dia. jgn ada laki lain. & the same time, ur bf pn knala cm2 jgk…..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

