Home > ragam kehidupan > berLaGak sunGGuh~~~

berLaGak sunGGuh~~~

herm tetibe aku tergerak nak buat satu entry berkaitan ngan kerjaya seorg pendidik…guru la tu…korg tahu nape..entah laa..aku tgk anak2 muda sekrg nih mcm pandang hina jekk kerjaya seorg guru..hina ke guru ni?? amik guru sbb dah tak de pilihan lain ke??

adoii…aku bakal seorg guru…insya-allah dlm 2thn lagi…bulan 7 nih aku akn menjalani praktikal…korg tahu apa aku rase sekrg?? excited sgt….tak sbr nak berdepan ngan anak murid..tak sabar nak merasai kerjaya guru sebenar..tak sabar nak berpeluh jalan naik tangge…dgr mcm penat tp tu lah…aku tak sabr nak lalui semua nih…

tp aku terkilan sgt kepada sesapa yg anggap rendahnye pekerjaan sebagai guru..sampaikan ada yg berani berkata “apa kelas jadi cikgu…jd lecturer ok gak”..n ada gak yg sanggup kata “aku amik guru nih sbb dah tak de pilihan lain..ikut hati tak suke aku berpeluh2 nih..keje dlm ekon kan best”…ni lahh realiti sekrg…aku terty2…padahal dulu yg ajo die membaca n kenal huruf sapa??? cikgu kan?? pikir lah…

korg tahu tak..secara jujurnye..dlm hati aku berkata…jadi guru nih bertuah…sbb salah satu yg aku leh ckpkan ilmu yg bakal disampaikan nih akan berkekalan sampai bile..sedikit ilmu yg kiter curahkan..selama mana anak murid kita tuh gune selama itulahh guru itu akan diberi pahala..aku maksudkan kat sini ilmu yg baik la…bukan ilmu yg jht…besarnye pengorbanan seorg guru…

sbb tu aku marah sgt sapa2 yg ckp tak nak jd cikgu…tak nak dah laa jgn nak kutuk2…sbb antara pekerjaan yg paling mulia ialah guru….korg pk lah…jgn nak berlagak yg kita ni pandai sgt…sbb kita kenal dunia pon atas tunjuk ajar guru…tanpa guru takkan kita terus melangkah dlm dunia yg terus mencabar…

aku berckp dlm konteks sebagai sorg guru…bukan bermaksud aku ckp perkerjaan lain tu tak elok…tp aku pohon kepada sapa2 yg penah memperlekehkan guru….tu jek…

jadi kesempatan ini aku nak ucapkan SELAMAT HARI GURU 16MEI …hehe awal ek…tak kesahh laaa….sbb aku bangge sebagai seorg yg bakal menjadi seorg guru satu hari nanti….insya-allahhh aku lakukan semua nih atas keikhlasan aku sendiri…..

Advertisements
Categories: ragam kehidupan
  1. 14/05/2009 at 6:15 pm

    guru adalah pekerjaan yg amat mulia. so sapa2 yg kutuk pekerjaan guru tu bermakna mereka lupa daratan dan x ingat pd org2 yg pnh memberi ilmu mereka dlu.mjadi guru pd zmn skrg lebih mcabar, sbb budak2 skolah zmn skrg lg kurg beradab dr kita. jd kesabaran yg lebih amatla diperlukan.slmt berpraktikal nnt. timba ilmu bnyk2 k. saya percaya kamu boleh menjadi sorg guru yg sgt dedikasi. 😉

  2. 14/05/2009 at 6:52 pm

    waa panjg nyerrr hehe..per2 pon tq kmar…ni sy ckp bukan ckp kosong..smua nihh sy dgr ngan telinga sy sendiri yg memperlekehkan pekerjaan guru..entah laa…per2 pon tg ye..

  3. 14/05/2009 at 8:28 pm

    waaa. slmt hari guru.. dok sbr nk main sukaneka dgn bdk2 scol..huhu..

  4. 14/05/2009 at 8:37 pm

    selamt ari guru to my cyg hehe

  5. 14/05/2009 at 10:43 pm

    sekali jd gurusampai mati pun jd gurujasamu dikenang bila kamu ikhlas

  6. 14/05/2009 at 10:52 pm

    hemm sokong monkeyyy hehe!!!

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: