Home > kebajikan, random onlyy > peSanaN tuK seMuA~~

peSanaN tuK seMuA~~

“Pada hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama ‘Huraisy’ berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi. Malaikat Jibril bertanya : ‘Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari?’ Huraisy pun menjawab, ‘Aku mahu mencari lima orang.’ ‘Pertama, orang yang meninggalkan sembahyang. Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat. Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya. Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid. Kelima, orang yang suka minum arak.’ “

dah baca??
takut tak???
jadi marilah kita sama igt…
sy pesan kat diri sy sendiri dan semua rakan2 di sini…

1- jgn tinggal solat…
berkali2 perkara ini diingatkan..kalo diikutkan perkara yg sama leh jadi muak…tp igtlah shbt…jgn…jgn rasa muak…solat itu tiang agama..perkara pertama yg dihitung di akhirat kelah adalah solat…igt lah sahabat, jgn ringan solat, hatta kita sakit sekali pon, dan masih sedar, solat lah walaupun dengan hati…

2- keluarkanlah zakat
sahabat, sekiranya kita mampu, mempunyai wang yg lebih, kelurkan lah zakat, takkan hbs duit kita, malahh allah akan melipatgandakan rezki kita, walaupun bukan esok tapi allah dah janji dan igtlah sahabat, janji itu tak semstinya di dunia, di akhirat yg allah janjikan itu amat indah…igtlah shbt, masih ramai yg memerlukan batuan kita, tak luak harta yg kita cari itu, sesungguh harta yg kita milik itu bukan harta kita tp hanya pemberian allah..jadi relakan hati untuk mengeluarkan zakat…

3- jgn derhaka kepada ibubapa
pesana ini tuk diri sy dan semua yg membaca entry nih..igtlah wahai shbt dan diri ku, jasa kedua ibubapa memang tak terbalas, jika dikira nilai wang ringgit rasanya tak terbayar..sygilah mereka sepertimana mereka menyanyi kita sewaktu kecil sehingga sekrg…jgn lah kita berkata “uhhh” atau seumpamanya sehingga menyebabkan ibubapa kita berkecil hati..ya allah walapu itu sudah tidak bau syurga inikan yg berkata2 kesat..nauzubillah…..

4- berckp tentang dunia di dlm masjid
hermm perkara nih selalu berlaku di dunia sekrg..aku tak nak gi jauhh..aku hy memandang ke dlm diri aku sendiri..ya allah..ampuni dosa2 ku….insaflah shbt sekalian….

5- org yg suke minum arak
shbt sekali..arak tiu air kencing syaitanur rajim….ya allah jauhkan lahh…sudah terang lagi jelas bhwa arak itu haram…

hermmm pesanan ini untuk diri sendiri dan juga sekalian sahabat…semoga kita sama2 insaf…

Advertisements
Categories: kebajikan, random onlyy
  1. 09/03/2009 at 10:10 pm

    waaa… ha sgt baik.. tq2.. sma2 laa kita ingt memperigti..

  2. ai
    09/03/2009 at 10:18 pm

    Terima kaseh di atas pesanan itew… 😉

  3. 10/03/2009 at 12:44 am

    TQVM kerana ingatkan kita smua yg alpa ni :)insyallah, selamat kita dunia & akhirat

  4. 10/03/2009 at 9:07 am

    pinky: baik ke?? tak lahh sekadar untuk peringatan tuk kita semua..:)ai: sama2 kak…shi: manusia mudah lupa wak..so sama2 kita pesan memesan…

  5. 10/03/2009 at 10:02 am

    farha…terima kasih atas peringatan…kita manusia ni biasalah…tahu tapi mudah lupa…

  6. 10/03/2009 at 12:24 pm

    terima kasih telah di ingatkan..kadang2 kalo tidak ada yang mengingatkan lupa juga…

  7. 10/03/2009 at 2:21 pm

    takutnye..xleh nk bygkn cmner keadaan ms nk kiamat nnt..tq krn bg kesedarn n keinsfn.. smg kita mndpt rahmat dari yg maha esa..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: