Home > Uncategorized > ..:: memaSaK iTu muDaH ::..

..:: memaSaK iTu muDaH ::..

uikkss…tetiba aku terpanggil nak wat satu post yg baru…hehe sj nak memperbykkan post2 aku yg dah sedia byk nih..(byk ker???) huwaaa lantak ler bg aku byk ler hakhkahka…hermm semlm ms aku gi tgk kezen aku perfomm, aku ronda2 jap dlm pustaka ganu tuh..ada jualan buku…tgk punyer tgk aku berkenan ler satu buku..hekhekhek…comell gak…kaler pink…bg aku sesuai tuk aku yg kureng minat bab memasak nih…tp sejak cuti2 sem nih aku selalu masak hakhak…demi nak memantapkan lagi masakannn aku terGoda ler nak beli buku tuhh….

pic kat atas tu cover depan dier….so kat sini aku nak berkongsi serba sedikit ngan apa yg aku bc…means aku taip per yg terkandung kat dlm buku nih…yg aku minat nak kongsi sub tajuk dier….

————————————————-///////————————————–

Bahagian 1: Motivasi Diri ; Motivasi 4: Orang Perempuan perlu Pandai Memasak, m/s 11

Kita sering kali mendengar orang tua-tua berkata, “walau tinggi mana belajar pelajaran seorang wanita, tempatnya di ceruk dapur!” pepatah ini tidak lagi relevan pada zaman sekarang. Kita dapat lihat sekarang wanita2 lebih maju dari dulu. mereka bukan sahaja setanding dengan kaum lelaki daripada segi penguasaan ilmu malah dalam bidang kerjaya masing2. Mereka bukan lagi hanya terperuk di dapur dan menjalankan tugas rumah tangga spt nenek2 kita dulu.

namun begitu, adalah wajar kita mengabil kata-kata ini daripada sudut posotif dan cuba mengubah perspektif kita mengenai kemahiran memasak itu sendiri. remaja perempuan perlu menanam semangat mempelajari kemahiran ini walaupunn setinggi mana pun kejayaan kita dalam pelajaran dan kerjaya atau setinggi mana pun kedudukan kita di dlm masyarakat spt kita anak atau isteri seorg hartwan atau kerabat di raja.

remaja perempuan bakal menjadi isteri apabila mereka dewasa dan seterusnya mejadi ibu. sudah tentu seorg ibu ingin menyediakan makanan yg sedap, berkhasiat, bersih dan suci drpd syarak kpd ahli keluarganya. oleh yg demikian, adalah wajar kita menyiapkan diri dengan ilmu2 asas ini supaya kita lebih bersedia meghadapi alam rumah tangga kelak…i`allah…

seandainya kita ditakdirkan membujang, paling tidak ilmu itu berguna apabila kita perlu memasak utk diri sendiri ataupun tetamu kita kerana semua org perlu mkn setiap hari. di samping itu, amalan menjamu org digalakkan dlm Islam. spt yg direkodkan oleh Muslim, Nabi Muhammad berkata, “Sesiapa yg memberi mkn saudaranya sehingga kenyang dan memberi minum sehingga hilang dahaga, maka Allah akan menjauhkannya dari api neraka sejauh dua parit. Dan jarak antara dua khandak (parit) adalah sejauh lima ratus tahun perjalanan.”

————————————–//////////////—————————————–

waaa…..bangga aku bc buku nih hakhakhak…yolahh org tak pandai masak….tetibe malu sndiri kehkehkeh…tp aku masih dlm proses belajar memasakkk…huhu…

k kwan2…selamt membaca heheh….
Advertisements
Categories: Uncategorized
  1. 29/12/2008 at 10:12 am

    hmm.. sama laa kita.. jgn bmbg.. lama2 nnt ha akan pndai masak.. sbb nnt nak masak utk abg arol.. oppsss.. hehe

  2. 29/12/2008 at 5:23 pm

    waaa….hope so darling ahaks….

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: